1) Fødselsdag i maj
Det
er onsdag morgen i april måned. Blå hold og rødt hold sidder til samling inde i
værkstedsrummet. Børnene er alle startet i ”førskole DUS” i starten af måneden.
Pædagogen Milla står ved tavlen, alle 40-50 børn sidder på gulvet med front op
mod Milla. Milla spørger ”Hvilken dag er det i dag?”. Mange af børnene rækker
fingeren op. Milla: ”Louise”. Louise svarer ” Lørdag”.
Pædagogen
Milla:” Nej, det er forkert. Øhhh; det har jo lige været weekend, det var i
weekenden det var lørdag” Louises kinder bliver røde og hun kigger ned. Milla
spørger nu Hassan og han svarer onsdag. Pædagogen siger at det er rigtigt.
Louise kigger ned på sine tæer. Milla spørger nu børnene om, hvilken måned det
er. Kirsten rækker fingeren op, og Milla giver hende lov til at svare. ”April”.
Anja der sidder lidt fra Louise siger ”Jeg har fødselsdag i maj” og smiler til
Louise. Louise smiler og svarer Anja ”Jeg har også fødselsdag i maj”.
De
sidder og kigger lidt på hinanden og smiler, medens pædagogen gennemgår hvilken
dato det er i dag. Louise rykker lidt nærmere Anja. Under resten af samlingen
sidder de nu med mellemrum og kigger på hinanden og smiler.
…………
Da
samlingen er forbi rejser Louise sig og står og venter. Da Anja har rejst sig,
følges de af hen til køleskabet.
SLUT
2) Legepladsen
Børnene
har netop spist deres store madpakke, og det er tid til at få tøj på og ud og
lege på legepladsen. Børnene kører på mooncart, gynger, spiller bold, sjipper
og klatrer. Pludselig kan jeg høre Isabella der græder. Hun kommer løbende hen
til mig og viser hendes lille bitte finger, der har fået en lille rift. Jeg
spørger hende hvad der dog er sket, og hun siger grædende ”jeg har fået et søm
ind i fingeren, og hun bløder min finger helt vildt.” Jeg sørger Isabella hvor
sømmet sad og om det gør ondt i hendes finger. Isabella peger hen imod
legetårnet og jeg sætter mig ned på hug og puster på hendes finger og spørger
om det hjælper. Hun græder fortsat.
Vi går ind i dussen og vasker hendes finger. Jeg finder et sejt plaster og sætter på hendes finger.
Vi går igen ud på legepladsen, og nu gør fingeren pludselig ikke ondt mere. Isabella går stolt rundt på legepladsen til de andre børn og viser hendes finger med plasteret frem og fortæller hvad der er sket. De andre børn lytter opmærksomt på hvad hun fortæller.
Vi går ind i dussen og vasker hendes finger. Jeg finder et sejt plaster og sætter på hendes finger.
Vi går igen ud på legepladsen, og nu gør fingeren pludselig ikke ondt mere. Isabella går stolt rundt på legepladsen til de andre børn og viser hendes finger med plasteret frem og fortæller hvad der er sket. De andre børn lytter opmærksomt på hvad hun fortæller.
SLUT
3) Morgensamling
Jørgen klapper i
hænderne et antal gange i en bestemt takt. Lydniveauet går fra at være høj til
lav på få sekunder, så al opmærksomhed er rettet op mod ham. Jørgen oplyser
børnene, at de skal rydde alle deres legesager op, så de er klar til
morgendagens samling kl 09:00. Jørgen når at råbe et par gange før lokalet er
ryddet for legetøj.
Han fortæller
børnene, at de skal sætte sig ned på gulvet og vende blikket op mod ham. Ved
siden af Jørgen befinder sig et piktogram hvor børnene har mulighed for at se
hvordan dagen skal forløbe sig, samt hvilket vejr det er udenfor og hvilken
dato, måned og årstid vi er i. En af børnene, Viktor, sidder pænt og lytter på
Jørgen. På et tidspunkt rykker Viktor begge sine fødder ind under et gulvtæppe
der ligger foran ham hvilket Jørgen bemærker med det samme og hiver fat i begge
Viktors ankler og slår dem ned i gulvet. Viktor kryber sig sammen med armene
rundt om sine ben, kigger lidt ned i jorden og herefter forsigtigt op på Jørgen
igen.
Jørgen
fortsætter samlingen hvor han fortæller vigtigheden af, at anvende cykelhjelm.
Han stiller spørgsmål til om alle børnene ejer en cykelhjelm, hvor tit de
bruger den og om de nogensinde har kørt uden. Mod ham hives der en masse stolte
håndsoprækninger op, da børnene vil sige, at de selvfølgelig ejer en cykelhjelm
og altid bruger den. Jørgens spørger til sidst hvad børnene tror der kan ske, hvis
ikke man bruger cykelhjelm. Mange af børnene rækker hænderne pænt op i vejret og
virker ivrige efter at fortælle Jørgen hvad de tror der kan ske. Jørgen peger
på Sandra som den første, som fortæller, at man kan slå sit øje hvis man vælter
på cykel. Jørgen fortæller at et blåt øje er ligegyldigt og fortsætter videre
til næste barn med hånden oppe. Jørgen peger på Daniel som fortæller, at man
kan brække sin arm og få en stor bule i hovedet hvis man vælter på sit løbehjul
hvorefter Jørgen fortæller, at en bule forsvinder igen og en brækket arm kan
fikses, så disse "skader" har ingen betydning. Dette fortsætter og
børnene kommer med forskellige forslag til hvad der kan ske. Jørgen slutter
runden af med at fortælle børnene, at det eneste vigtige ved cykelhjelm er, at
man undgår at slå hul i hovedet.
Efter samling
rejser Jørgen sig op og beder børnene gøre det samme. Han beder dem om, at placere
sig rundt om et bord der er placeret midt i lokalet. Herefter sætter Jørgen en
leg i gang hvor børnene skal løbe rundt om bordet. På sidelinjen ligger Aksel
på gulvet og græder. Aksel slår med fødderne ned i gulvet og siger, at han har
ondt i sin tissemand. Et par af børnene spørger Anne, en af børnehavens
hjælpepædagoger, om Aksel er ked af det. Hun fortæller at de ikke skal blande
sig og de forsøger at koncentrere sig om legen. Aksel bliver liggende på gulvet
og begynder, at slå sig selv med to sammenfoldede hænder i tissemanden og får
sagt endnu højere at hans tissemand altså gør ondt. Flere af børnene vender
blikket mod Aksel, da de ikke rigtigt kan koncentrere sig om legen, hvorefter
hjælpepædagogen siger endnu engang, at de ikke skal blande sig. Jørgen forsøger
at køre legen videre ved at råbe lidt højere. Få sekunder efter begynder aksel
at græde højlydt og sparke endnu hårdere ned i gulvet. Til sidst stopper flere af
børnene op og vender igen blikket mod Aksel, hvorefter Jørgen gør det samme.
Jørgen går hen til Aksel, griber fat i begge hans arme, går hen imod døren og råber
"så kan du godt komme ud". Han åbner døren, skubber Aksel ud af
lokalet og smækker døren. Jørgen fortsætter legen med de andre børn.
SLUT
4) Højtlæsning
Der er samling ved indskolingsbørnene og hele den kommende klasse sidder og lytter.
Pia pædagog læser højt til samling og børnene sidder stille og lytter til historien om Rødhætte. Børnene sidder allesammen på gulvet og pludselig opstår der uro blandt to drenge Magnus og Mikkel, som sidder på hver sin side af en pædagog, men det stopper dem ikke i fjollerierne. Pædagogen på gulvet er optaget af, at få Magnus til at sidde stille, men det ser ikke ud til, at være nogen let opgave og mens pædagogen har alt sin fokus på Magnus begynder Mikkel og blive mere og mere urolig.
Pludselig stopper Pia sin højtlæsning og råber meget højt og bestemt: "nu sidder du stille Mikkel!" Hvorefter hun forsætter højtlæsningen. Uroen har sænket sig, men Mikkel er ikke blevet mere fokuseret.
SLUT
Der er samling ved indskolingsbørnene og hele den kommende klasse sidder og lytter.
Pia pædagog læser højt til samling og børnene sidder stille og lytter til historien om Rødhætte. Børnene sidder allesammen på gulvet og pludselig opstår der uro blandt to drenge Magnus og Mikkel, som sidder på hver sin side af en pædagog, men det stopper dem ikke i fjollerierne. Pædagogen på gulvet er optaget af, at få Magnus til at sidde stille, men det ser ikke ud til, at være nogen let opgave og mens pædagogen har alt sin fokus på Magnus begynder Mikkel og blive mere og mere urolig.
Pludselig stopper Pia sin højtlæsning og råber meget højt og bestemt: "nu sidder du stille Mikkel!" Hvorefter hun forsætter højtlæsningen. Uroen har sænket sig, men Mikkel er ikke blevet mere fokuseret.
SLUT
Ingen kommentarer:
Send en kommentar