onsdag den 19. april 2017

SYSTEMISK KOMMUNIKATION, ANERKENDELSE OG FEEDBACK

Schibbye – grundtanken i dialektisk relationsforståelse er
·      At den andens anerkendelse er en nødvendig forudsætning for selvbevidsthedsudvikling
·      Et princip om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter
·      Ligeværd er forudsætningen for anerkendelse
·      Først må man erkende den anden som ligeværdig og afgrænset, og derved anerkende vedkommende, før den andens anerkendelse af mig kan ske (kan ske i det cirkulære samspil)

Anerkendelsesbegrebet bygger således på principper om ligeværd mellem mennesker.
Det betyder imidlertid ikke at de personer der indgår i en anerkendende relation er/skal være ens.


Anerkendelse er ikke det samme som lighed og enighed, men derimod, retten til at være sig selv.
Det ligeværdige kommer nemlig til udtryk ved, at personerne har lige ret til ”deres oplevelse.”
Herved bliver oplevelsesdimensionen central – ”at have autoritet i forhold til egen oplevelse er afgørende.”


Anerkendelse er derfor heller ikke det samme som ros og værdsætning, idet udgangspunktet herfor er andres oplevelse af personens ydre præstationer af eks. social, intellektuel eller kropslig art.
Eks. Ih, hvor er det en flot tegning du har lavet..


Anerkendelse tager derimod altid udgangspunkt i individets egen indre oplevelsesverden, som altid har sin egen gyldighed uanset, hvordan det kommer til udtryk i det sociale.


Ros:
·      På betingelse af
·      Tilpasning
·      Selvtillid
·      Udgangspunkt i den rosende


Anerkendelse:
·      Betingelsesløs
·      Dannelse
·      Selvværd
·      Udgangspunkt i den anerkendte


Ros går på ydre præstation. Det er noget vurderende. Anerkendelse derimod går på indholdet i processen. Det er altså en oplevelse af de indre præstationer man har lavet.

Anerkendelse og ros er ikke det samme, men det ene udelukker ikke det andet. 

Berit Bae – dialektisk relations teori
·      Mennesker er gensidigt afhænge af hinanden
·      Børn bliver bevidste om sig selv og selvstændige ved at blive  anerkendt af den anden
·      En anerkendende relation bygger på en grundlæggende holdning af ligeværd og respekt
·      Anerkendelse er IKKE en metode, det er en værdi (eks. ICDP, som er en metode der bygger på anerkendelse).


Voksnes definitionsmagt
Voksne er i en overmægtig position i forhold til barnet, når det gælder dets oplevelse af sig selv. Børnene er afhængig af de voksnes reaktioner for at forstå hvem de selv er.





Denne magtposition kan bruges til at fremme:
·      Barnets tro på sig selv
·      Barnets selvstændighed
·      Barnets respekt for sig selv og andre


Batesons kommunikations teori
Bateson har fokus på kommunikation mellem mennesker – interpersonel kommunikation. Fokus på det mellem ordene, eller i dem, over dem og under dem.


Systemisk forståelse





Bateson var ikke optaget af, hvad vi tænker og ved, men af hvordan vi tænker og ved.
Bateson ønsker at udfordre vores allerede eksisterende tavse viden – den viden der ligger latent i os.
Desuden er Batesons mål at lave tilpasse forstyrrelser af vores verdensbillede, og muligvis ændre vores egen livsverden.


Punktuering
·      Punktuering handler om at vi organisere den tankemæssige forståelse af sammenhænge
·      Vi tegner et kort, konstruere en beskrivelse eller laver en tolkning af en interaktion
·      Når vi punktuerer organisere vi forståelsen af samspil
·      Punktuering er kulturelt betinget
·      Punktuering kan bruges i analysen af dårligt fungerende samspil
·      Et cirkulært samspil kan let være et dårlig samspil, da punktueringen kan være forskellig fra individ til individ.
·      Interaktionen/samspillet, både det gode og det dårlige beror på individets forforståelser

Symmetrisk samspil ifølge Bateson
·      Et samspil er symmetrisk når adfærd, følelse eller mening hos A er knyttet sammen med samme adfærd, følelse og mening hos B
·      Samspillet er cirkulært mere af A’s adfærd/udtryk bidrager mere af samme adfærd/udtryk hos B
·      A+B forstærker gensidig hinanden i et givtigt samspil eller i en negativ magtkamp


Komplementært samspil
”Komplementaritet betegner i bund og grund noget, der udfylder hinanden, som er forskelligt, men gensidigt tilpasset hinanden.”
·      Når A og B’s adfærd, følelse eller mening er forskelligt, men gensidig sammenknyttet, så B’s adfærd, følelse eller mening fører til mere ad A’s tilpassede eller udflydende adfærd eller følelse
Ex. en der taler og en der lytter – jo mere der tales, desto mere lyttes der
·      A er bekymret – B er bagatelliserende
·      A er fornøjet og positiv – B er kritisk og negativ
·      A er svag og græder – B er stærk og trøster


Bekræftelse
"At give kraft til den andens oplevelse." 
Bekræftelse må ikke være dømmende. Man bekræfter det den anden siger, men det er ikke ensbetydende med at man er enige. Det er vigtigt at huske at adskille sig selv og barnet. Man skal kunne lytte og indleve sig for at kunne bekræfte.

Bekræftelse foregår også med metakommunikative signaler (nonverbalt) ved øjekast, stemmeleje, tonefald, kropsholdning og lignende. 

Det siger noget om personens følelser om det der bliver sagt. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

FILMPRODUKTION

MÅL, MÅLGRUPPE & SIGT Når man ser på diskurser for oplevede fællespunkter for vores feltstudier, springer det i øjnene at vi oplevede ...