· At den andens anerkendelse er en nødvendig forudsætning for selvbevidsthedsudvikling
Anerkendelsesbegrebet bygger således på principper om ligeværd mellem mennesker.
Det betyder imidlertid ikke at de personer der indgår i en anerkendende relation er/skal være ens.
Anerkendelse er ikke det samme som lighed og enighed, men derimod, retten til at være sig selv.
Det ligeværdige kommer nemlig til udtryk ved, at personerne har lige ret til ”deres oplevelse.”
Herved bliver oplevelsesdimensionen central – ”at have autoritet i forhold til egen oplevelse er afgørende.”
Anerkendelse er derfor heller ikke det samme som ros og værdsætning, idet udgangspunktet herfor er andres oplevelse af personens ydre præstationer af eks. social, intellektuel eller kropslig art.
Eks. Ih, hvor er det en flot tegning du har lavet..
Anerkendelse tager derimod altid udgangspunkt i individets egen indre oplevelsesverden, som altid har sin egen gyldighed uanset, hvordan det kommer til udtryk i det sociale.
Ros:
· På betingelse af
· Betingelsesløs
Ros går på ydre præstation. Det er noget vurderende. Anerkendelse derimod går på indholdet i processen. Det er altså en oplevelse af de indre præstationer man har lavet.
Anerkendelse og ros er ikke det samme, men det ene udelukker ikke det andet.
· Mennesker er gensidigt afhænge af hinanden
Voksne er i en overmægtig position i forhold til barnet, når det gælder dets oplevelse af sig selv. Børnene er afhængig af de voksnes reaktioner for at forstå hvem de selv er.
Denne magtposition kan bruges til at fremme:
· Barnets tro på sig selv
Bateson har fokus på kommunikation mellem mennesker – interpersonel kommunikation. Fokus på det mellem ordene, eller i dem, over dem og under dem.
Systemisk forståelse
Bateson var ikke optaget af, hvad vi tænker og ved, men af hvordan vi tænker og ved.
Bateson ønsker at udfordre vores allerede eksisterende tavse viden – den viden der ligger latent i os.
Desuden er Batesons mål at lave tilpasse forstyrrelser af vores verdensbillede, og muligvis ændre vores egen livsverden.
Punktuering
· Punktuering handler om at vi organisere den tankemæssige forståelse af sammenhænge
Symmetrisk samspil ifølge Bateson
· Et samspil er symmetrisk når adfærd, følelse eller mening hos A er knyttet sammen med samme adfærd, følelse og mening hos B
”Komplementaritet betegner i bund og grund noget, der udfylder hinanden, som er forskelligt, men gensidigt tilpasset hinanden.”
· Når A og B’s adfærd, følelse eller mening er forskelligt, men gensidig sammenknyttet, så B’s adfærd, følelse eller mening fører til mere ad A’s tilpassede eller udflydende adfærd eller følelse
· A er bekymret – B er bagatelliserende
Bekræftelse
"At give kraft til den andens oplevelse."
Bekræftelse må ikke være dømmende. Man bekræfter det den anden siger, men det er ikke ensbetydende med at man er enige. Det er vigtigt at huske at adskille sig selv og barnet. Man skal kunne lytte og indleve sig for at kunne bekræfte.
Bekræftelse foregår også med metakommunikative signaler (nonverbalt) ved øjekast, stemmeleje, tonefald, kropsholdning og lignende.
Det siger noget om personens følelser om det der bliver sagt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar