mandag den 10. april 2017

MOBNING - RELATIONER OG KOMMUNIKATION

Forskelle og lighedspunkter på den gamle og den nye forståelse af mobning:


”Den gamle forståelse”

Den traditionelle forståelse for mobning tager udspring i behaviorismen, hvor man tror på straf og belønning. Den svenske professor Dan Olweus, der siden slutningen af 1960’erne forskede i mobning, dannede i mange år grundlag for den opfattelse vi i Norden havde omkring mobning.

Han havde en lineær forståelsesramme og lineær løsningsorientering af mobning:

ÅRSAG --> LØSNING

Eks. Frederik driller --> vi fjerner Frederik.

Han mente altså at mobning skyldes en enkelt person som er en mobber, eller som bliver mobbet. Og fjerner man den person der mobber, så skulle det problem være løst! Man kiggede der på personligheder; ”han har også lidt problemer med sit selvværd”, ”han er også aggressiv” osv.
Dan Olweus mente desuden at mobning ikke havde sammenhæng med socialklasse. Altså, at en person fra en lav social klasse ikke har større risiko for at ende som mobber, fremfor en person fra en højere social-klasse.  

”Den nye forståelse”:
I Social-psykologien ser man mobning som et komplekst problem. Man ser mobning som sociale dynamikker, der foregår som mønstre og relationer i grupper. Her er man gået væk fra at søge forklaringer i enkle forklaringer, men se at kommunikation og relations-dannelse  både kan skabe mobbeproblemet, men ligeledes er den indgang, der kan blive en del af løsningen. 









En af de vigtigste fokuspunkter i den nye forståelse af mobning er at vi som mennesker er afhængige af at tilhøre fællesskaber. Hvis vi bliver truet på udelukkelse af fællesskabet, så klamre vi os i der hvor man har en mulighed for at høre til. Stiger usikkerheden for at blive vurderet til at være værdig til at tilhøre gruppen, så meget at vi ikke kan holde det ud, så stiger angsten for meget. Her kan der gå nogle destruktive processer i gang. Vi kan godt klare en lille smule usikkerhed, men hvis balancen mellem værdighed og foragt tipper; så bliver der et dårlig klima/en destruktiv kultur i eks. skoleklassen.

USIKKERHED --> LINDRE UBEHAG --> KONTROL OVER UBEHAG --> FORAGTE ANDRE -->

DISTANCERE SIG FØLELSESMÆSSIGT --> ANGSTNIVEAUET STIGER --> --> --> ( det går i ring)

Forklaring på modellen:
Ved høj grad af usikkerhed, vil man have det skidt. Man vil gøre hvad man kan for at lindre dette ubehag. For at lindre ubehaget, prøver man at få kontrol ved at foragte andre. Man får som den foragtende en kontrol over hvad der skal skubbes ud og hvad der skal lukkes ind. Man får som den foragtende en fornemmelse af at kunne sikre sine egne præmisser for inklusion. Når man foragter andre (mobber) distancerer man sig følelsesmæssig fra den der mobbes. Der sker her en moralnedsmeltning. Angsten stiger og det bliver nu en ond cirkel, hvor man gør hvad man kan for at lindre ubehag.
Man har i den nye forståelse af mobning ændret problemfokus, hvilket er illustreret i nedstående model fra Dorte Marie Søndergaard video på Youtube[1]






Når pædagogen via social-psykologien vil reparerer disse sociale fællesskaber, så skal dette ske i mødet mellem mange forskellige kræfter. Man kan ikke nøjes med at kigge på et sted/en person, men må undersøge hvilke parametre der har indflydelse på mobbekulturen, og hvilke der skal ”skrues på.”  Dorte Marie Søndergaard nævner disse:
  • Forældre
  • Lærer og skoleledelse
  • Klassen historik
  • Fysike rammer
  • Medieprodukter
  • Digitale medier
  • Børnenes personlige historik
Der skal f.eks. både skabes en dialog med forældrene, og de skal introduceres til ideen om at det bedste de kan gøre for deres barn er at investere i skolens fællesskab. Skoleledelsen skal være bevidste om hvad de kommunikerer ud og klassens historik skal tages i betragtning.
I den nye forståelse er det vigtigt at holde fokus på det fremadrettede, når man går i gang med at ændre på en mobbekultur.  Man skal begynder at producere værdighed. Her skal man tænke i fællesskabende aktiviteter. Det kan ske ved at pædagogen igangsætter nogle projekter hvor børnene skal arbejde sammen. Det kunne f.eks. være at børnegruppen fik til opgave at bygge en tømmerflåde, og derefter padle over på den anden side af søbredden. Via en sådan opgave, med forskellige uddelegerede arbejdsområder, vil det enkle barn have mulighed for at viser egen værdi for gruppen.
Man kan også tage fat i det skoleprojekt der hedder ”Trivsel gennem faglighed”[2]. Her har man bl.a. udviklet samtaletræning og relationsudvikling til børnene. En del af konceptet er at træne børnenes nysgerrige på hinanden. De producerer desuden film om udviklingen i trivsel og faglighed. Disse film vises til forældrene.
Lighedspunkter i ”den nye” og ”den gamle” forståelse af mobning:
Dan Olweus har i 1999 udtalt ” Det helt afgørende er skolepersonalets holdning, adfærd og rutiner. Hvis mobning accepteres, eller der ikke skrides tilstrækkeligt ind, så er der mere mobning. Det at skolen melder klart ud og følger op med passende tiltag, reducerer og forebygger mobning”.[3]
Her er der et lighedspunkt mellem de to tilgange til mobning. For at forebygge eller ændre mobbekulturen, så har skolebørnene brug for hjælp fra skolen. Hvordan hjælpen så udmønter sig kan være forskellig.
Latterliggørelse:
En udbredt mobbe-strategi er latterliggørelsen. Humor kan bruges til at marginalisere og definere uden at blive draget til ansvar. Nedvurderingen kan grines på plads, og det er svært at pege på den som mobning. Humor aflyser nemlig ansvar. Forstået på den måde at det er meget nemt at sige ”Det var kun for sjov”. Det er også meget brugt at sige ”Du har da heller ingen humor”, og så kan mobberen slippe udenom sit ansvar for en grov udtalelse/handling.
Hvornår mobbes man?:
Hvis man oplever sig mobbet så er man efter ”Den nye” forståelse udsat for mobning – uanset hvad andre synes og mener. Det er meget forskelligt hvor meget man har med sig af robusthed (samt robusthed er ikke stationær) og derfor forskelligt, hvad man vil opfatte som mobning og hvad man slet ikke bemærker. Der er ikke nogle objektive betingelser eller et skema for hvor meget man skal mobbes, for at føle sig mobbet.

4 af de vigtigste pointer Merethe Hansen opridsede om mobning[4]:
  • Fokus er på, at mobning er belastende, uanset hvor i hierarkiet man befinder sig
  • Alle i det sociale fællesskab bliver ramt
  • Mobning kan have årelange konsekvenser for de involverede parter
  • At tilhøre et fællesskab er eksistentielt for et menneske
En fortælling om mobning:
Børnene står foran døren og venter på at komme ind fra legepladsen. Børnene har svært ved at falde
til ro efter pausen. Keld siger at de skal være stille. Sana fra tyrkiet bliver ved med at synge. Keld går
hen til hende og hiver hende i armen og råber ind i hendes ansigt "Kan du ikke forstå dansk?" Sana
kigger uforstående op på Keld. Sana taler flydende dansk, og er født og vokset i Danmark men har
Tyrkiske forældre.




[3] Lis Lyngbjerg Steffensen, Folkeskolen nr. 45 (1999) Mobning – en hel videnskab
[4] MEH pp s. 20, 6. april 2017

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

FILMPRODUKTION

MÅL, MÅLGRUPPE & SIGT Når man ser på diskurser for oplevede fællespunkter for vores feltstudier, springer det i øjnene at vi oplevede ...