Hvad er ICDP?
ICDP står for ’’international Child
Development Programme’’ og blev grundlagt i 1980 af to norske
psykologiske professorer, Karsten Hundeide og Henning Rye. ICDP-Programmet har vundet stor
udbredelse både i Skandinavien og internationalt og er udviklet til at sikre sund
psykologisk udvikling. I første omgang blev det udviklet som et program til
stimulering og analyse af samspil mellem barn og omsorgsgiver, men kan anvendes i flere forskellige sammenhænge hvor der er tale om lederskab. Kort fortalt
handler det om at klæde professionelle – lærere, pædagoger og andre – bedre på,
så de kan omgås børn, unge og voksne på en mere hensigtsmæssig måde.
Programmet består overordnet af fem nedenstående
hovedelementer, men i dette afsnit tages der kun udgangspunkt i de to første
punkter:
1. Opfattelse af
barnet, definition og redefinition
2. Tre
grundlæggende dialogformer og de otte samspilstemaer
3. Syv
principper for sensitivering og bevidstgørelse af omsorgsgiver
4. Principper
for implementering
5. Udbredelse af
sensitiveringsgrupper
Opfattelse
af barnet, definition og redefinition
Forskning viser, at der er sammenhæng mellem
den opfattelse og definition af barnet fra omsorgsgiveren og den omsorg, som
barnet i realiteten får. Viser barnet nysgerrighed og interesse i sin omverden samt
de mennesker der fremstår i den, vil det ofte få positive gensvar, og barnet
vil derfor kunne opnå en god kontaktevne og gode sociale kompetencer.
Fremstår barnet derimod konfliktsøgende og med
en attitude af ’’at have nok i sig selv’’, er der ofte en tendens til, at det
udløser en negativ respons og opleves som grænsesøgende. Disse processer skal
derfor gennem definition og redefiniton gøres bevidste, så barnet – uagtet hvilket
– defineres som positivt. Dette kan sikres gennem anvendelse af de tre
dialogformer, der opdeles i otte samspilstemaer. Dette vil blive beskrevet i
nedenstående afsnit.
Tre
grundlæggende dialogformer og de otte samspilstemaer
De tre dialogformer:
1. Den emotionelle
dialog danner
basis for hele barnets eller den unges udvikling af kontakt-, tilknytnings- og
tryghedsudvikling. At mestre den emotionelle dialog stiller naturligvis krav
til omsorgsgivers sensitivitet og evne til at indgå i følelsesmæssige
relationer. Det er umuligt at give noget, man ikke har. De fire samspilstemaer
tilhører denne form for dialog og skal ikke ses som lineære strukturer, men som cirkulære strukturer, som alle er til stede, når der er god kontakt.
2. Den
meningsskabende og udvidende dialog danner særligt ramme om barnets relation til omgivelserne. Gennem
engagement fra pædagogen hjælper vedkommende barnet/den unge med at knytte
mening til oplevelserne i og med omverdenen. Denne dialog er vigtig for
udviklingen af kognitive kompetencer. Ligesom barnet/den unge er medskaber i
eget liv, er livet også medskaber i barnets liv.
Gennemgående for dialogform 2 er, at de 5-7 samspilstemaer tilhører
denne form for dialog og skal ikke ses som lineære strukturer, men som cirkulære strukturer, som alle er til stede, når der er god kontakt.
3. Den grænsesættende og regulerende dialog har fokus på at hjælpe barnet/den unge med at regulere og sætte grænser for dets adfærd. Det er gennem denne proces, at barnet/den unge udvikler selvkontrol, som er forudsætningen for, at det kan handle målrettet og udvikle de færdigheder, som kræves for at kunne tilpasse sig omgivelserne. Det 8. samspilstema tilhører denne form for dialog. Nedenstående model viser forskellen mellem negativ og positiv grænsesætning, da der også er de børn der opdrages ud fra en negativ grænsesætning:
3. Den grænsesættende og regulerende dialog har fokus på at hjælpe barnet/den unge med at regulere og sætte grænser for dets adfærd. Det er gennem denne proces, at barnet/den unge udvikler selvkontrol, som er forudsætningen for, at det kan handle målrettet og udvikle de færdigheder, som kræves for at kunne tilpasse sig omgivelserne. Det 8. samspilstema tilhører denne form for dialog. Nedenstående model viser forskellen mellem negativ og positiv grænsesætning, da der også er de børn der opdrages ud fra en negativ grænsesætning:
De otte samspiltemaer kan anvendes som grundlag for samtale, reflektion over og analyse. Samspiltemaerne er således ikke regler, men derimod basale elementer i det udviklingsstøttende og vejledende samspil:
1. Vis positive følelser – vis, at du er glad for barnet/ den unge
2. Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ
3. Tal med barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en ”følelsesmæssig samtale”
4. Vis anerkendelse og giv ros for det, barnet kan
5. Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, således at I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne
6. Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme
7. Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet
8. Hjælp barnet
med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde –
ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar