Digital dannelse
Mennesker i dag skaber deres identitet og former deres
bevidsthed og udsyn gennem og op imod digitale medier.
Digital dannelse handler også om ikke at anvende digitale
medier, en af at være tilstede nu og her uden brug af medier.
I takt med at digitale medier er blevet unges primære forum
for socialisering og hermed afgørende for deres opbygning af indentitet, vokser
behovet for digital dannelse tilsvarende.
Digital dannelse handler om at have en grundlæggende
teknologiforståelse, og kendskab til hvordan man færdes sikkert på internettet
samt hvordan man omgås hinanden på de sociale medier. Digital dannelse handler
ligeledes om, at få flere positive oplevelser med digitale redskaber.
Digitale færdigheder
Digitale færdigheder er den viden, færdighed og adfærd der
anvendes af digitale enheder såsom mobiler, tabletter og bærbare PC'er.
Digitale færdigheder henviser til viden og færdigheder i at
bruge de traditionelle computere med fokus på praktiske færdigheder i eks. at
bruge software programpakker. Digital dannelse søger ligeledes at
inkludere viden om og forståelse af programmer og konsekvenserne af digitale teknologier.
Digitale kompetencer
Digital kompetence er opstået i takt med den
teknologiske udvikling og efterhånden som samfundet har anerkendt de nye
kompetencebehov. Udvikling af teknologier muliggør og skaber hele tiden nye
aktiviteter og mål, og betydningen af digital kompetence er derfor under
konstant forandring og skal altid ses i relation teknologien og brugen af
denne.
Digital kompetence er en kombination af viden,
evner og holdninger til teknologi. At udføre opgaver, løse problemer, kommunikere,
håndtere information og samarbejde.
Mediekultur
Mediepanikker er afspejlet en indirekte kulturkamp mellem
generationer. Baggrunden for mediepanikkerne er de voksens bekymring over
mediernes eventuelle skadelige virkning. Det er også karakteriseret ved, at det
drejer sig om det sidst tilkomne medie, mens de medier, som de forrige
mediepanikker handlede om, synker ned i kategorien ”ufarlig.”
Effektionsteori bygger på den fejlopfattelse, at budskabet opfattes af
hver enkelt modtager på en fuldstændig ensartet måde, og modtageren reagerer
umiddelbart og direkte på mediebudskabernes stimuli.
Denne teori anvendes ofte i forklaringen på børn
og unges adfærd.
Eks. En ung skyder og dræber
skolekammerater, forklares som effekten af voldelige videoer eller computerspil
hvor dette er set.
Medier i børnsinstitutionen
Kultur for
børn -
for børn af voksne (eks. computerspil eller websites).
Kultur med børn - for børn og voksne (eks. brug af computer sammen,
skaber kreative produktioner som vises til andre).
Disse to kulturer kaldes de intrumentelle
kulturer
Børns
egenkultur -
som børn frembringer i egne netværk (børneproducerede websites, chatter og
fællesskaber på nettet).
Denne kultur kaldes den autoteliske kultur
De tre kulturtyper, er ikke hierarkiske, men
udgør en kulturel fødekæde hvor eks. stof fra en film bliver brugt til barnets
egen kultur, altså i legen.
Hvis de instrumentelle kulturer er inspireret af
de autoteliske kulturer, fanges målgruppens interesse i højere grad. Pædagogen
skal dog levere den gode anderledeshed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar