Legen
Børnene skal stå i en cirkel med ansigterne mod hinanden. Der bliver valgt et barn, der skal stille sig ind i midten af cirklen. Her skal barnet trække et billedekort fra en spand. Barnet skal nu ved hjælp af gestik vise hvad kortet viser og de andre børn skal nu gætte hvad billedet på kortet viser. Barnet i midten kaster en bold til det næste barn, der skal ind i midten og lægger det brugte kort tilbage i den anden spand. Sådan forsættes legen indtil alle børn har prøvet, eller når den bestemte tid er gået.
Trin for trin
1. Børnene skal danne en rundkreds, og ét barn skal stille sig ind i midten
2. Pædagogen forklarer legen for børnene
3. Barnet i midten skal nu trække et kort fra spanden
4. Barnet skal ved hjælp af gestik vise hvad billedet på kortet viser
5. Alle børnene skal spejle hvad barnet i midten gør
6. Når alle børn spejler barnet i midten, spørger pædagogen "Hvad er I?"
7. Børnene i cirklen skal herefter sige hvad de er
8. Pædagogen spørger barnet i midten: "Er du det?"
9. Barnet i midten viser billedet og løber rundt i cirklen og viser de andre børn hvad han/hun er
10. Barnet i midten kaster nu en bold ud til et nyt barn, der nu skal ind i midten og lægger det brugte kort i en anden spand
11. Legen starter nu fra punkt 3
12. Legen slutter når alle børn har været igennem eller når den bestemte tid er gået
Variationer
- En voksen kan hjælpe barnet i midten af rundkredsen igennem hele legen
- Hvis barnet synes kortet er for svært, kan barnet få lov til at trække et nyt
- Kategorierne kan ændres alt efter aldersgruppe
Yderligere information
Det kan tænkes at nogle børn lige skal observere et par gange, før de kaster sig ud i legen. Vælg derfor de første par runder, børn der melder sig frivilligt.
Legen træner børnenes
- Samarbejdsevne (inklusion) da alle er med til at gøre det samme som der bliver vist i midten
- Udvikling af kommunikative funktioner
- Tolkning og reaktioner
- Deltagelse i interaktion. Den måde barnet deltager i interaktion, der indvolvere initiering (igangsætning) og turtagning
Materialer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar