Socialisering
Børn begår sig rundt i forskellige sociale arenaer:
Børn begår sig rundt i forskellige sociale arenaer:
- Forældrenes arenaer er følelses involveret - barnet er helt specielt og der er et følelsesmæssigt bånd.
- Pædagogen giver professionel omsorg og har ikke et følelsesmæssigt bånd som forældre har.
- Mennesker har en fri vilje - børn skal se mulighederne, de skal guides til hvad det er de godt kan lide og hvad de er optaget af og vi kan hjælpe dem i en tidlig alder, med at finde ud af, hvad de er optaget af.
De to primære omsorgsporsener (dem der har den største plads i hverdagen)
- Forældre
- Pædagoger
Sekundær omsorgsgiver
- Relationen er mindre
- Gymnastiklæren mv. Som der også
dannes et bånd til
- Bedsteforældre
- De forældre der ikke er en fast
del af barnets liv
- De andre børn - de lærer at
spejle sig i hinanden, men er ikke bevidst om, hvordan de påvirker
hinanden
Habitus
- Pædagogerne har faglig viden i rygsækken og møder derfor barnet på nogle andre forudsætninger and andre omsorgsporsener.
- Børn er super gode til at tilpasse sig.
- Alt hvad vi lærer i vores sociale ender i vores habitus, som bliver til vores erfaring der fremadrettet påvirker os
Socialiserings dilemmaer
Teknologisk udvikling
- Vi har ikke behov for hinanden på samme måde som før, og vi har ikke det samme behov for socialisering. Før i tiden var man afhængige af forskellige sammenspil, i dag har vi Google, sociale medier osv.
- Den nutidige socialisering går udover nærværet, og vi bliver dårligere til at socialisere os.
Globalisering
- Det er let at rejse rundt i verden, arbejde sammen, holde kontakt og chatte ved hjælp af internettet og sociale medier
Inkluderende fællesskaber
Mulighederne
- En forudsidig plan for dagen med piktogrammer
- Det er ikke nødvendigvis barnet der er noget galt med, men lærens tilgang og læring
- Barnet er som barnet er, men hvordan kan jeg ændre min tilgang
- Siesta der giver børnene en ro, så de også har ro til at vokse
- Smiley system ( Louis skal vise 24 glade smileyer, en for hvert gode frikvarter. Når Louis har vist 24 glade smileyer, har han tjent 24 stjerner og det udløser en valgfri leg, som alle andre børn ser frem til. Derfor er hele klassen interesserede i at hjælpe Louis, med at holde et godt frikvarter.
Anerkend alles forskelligheder
- Fysisk kontakt
- Dem der vil sidde tæt på læren
- Stillerum
- Samarbejde I gruppeområder
Rasmus Alenkær
- Det sociale
- Er opgaverne tilpasset børnene
Børnene
- Skal lærer hvad der fungerer for dem selv
- Børnene skal blive eksperter på dem selv
Forældrene
- Forældregruppen skal vide hvad der forgår og hvad de arbejder på
- Forældreopbaknignen er vigtig - er en forudsætning for inklusion
Ingen kommentarer:
Send en kommentar