onsdag den 12. april 2017

SOCIALISERING OG INKLUDERENDE FÆLLESKABER

Socialisering

Børn begår sig rundt i forskellige sociale arenaer:
  • Forældrenes arenaer er følelses involveret - barnet er helt specielt og der er et følelsesmæssigt bånd.
  • Pædagogen giver professionel omsorg og har ikke et følelsesmæssigt bånd som forældre har.
  • Mennesker har en fri vilje - børn skal se mulighederne, de skal guides til hvad det er de godt kan lide og hvad de er optaget af og vi kan hjælpe dem i en tidlig alder, med at finde ud af, hvad de er optaget af.

Dobbelt socialisering



















De to primære omsorgsporsener (dem der har den største plads i hverdagen)
  •         Forældre
  •         Pædagoger


Sekundær omsorgsgiver
  • Relationen er mindre
  • Gymnastiklæren mv. Som der også dannes et bånd til
  • Bedsteforældre
  • De forældre der ikke er en fast del af barnets liv
  • De andre børn - de lærer at spejle sig i hinanden, men er ikke bevidst om, hvordan de påvirker hinanden

Habitus
  • Pædagogerne har faglig viden i rygsækken og møder derfor barnet på nogle andre forudsætninger and andre omsorgsporsener.
  • Børn er super gode til at tilpasse sig.
  • Alt hvad vi lærer i vores sociale ender i vores habitus, som bliver til vores erfaring der fremadrettet påvirker os

Socialiserings dilemmaer

Teknologisk udvikling

  • Vi har ikke behov for hinanden på samme måde som før, og vi har ikke det samme behov for socialisering. Før i tiden var man afhængige af forskellige sammenspil, i dag har vi Google, sociale medier osv.
  • Den nutidige socialisering går udover nærværet, og vi bliver dårligere til at socialisere os.

Globalisering

  • Det er let at rejse rundt i verden, arbejde sammen, holde kontakt og chatte ved hjælp af internettet og sociale medier


Inkluderende fællesskaber

Mulighederne
  • En forudsidig plan for dagen med piktogrammer
  • Det er ikke nødvendigvis barnet der er noget galt med, men lærens tilgang og læring
  • Barnet er som barnet er, men hvordan kan jeg ændre min tilgang
  • Siesta der giver børnene en ro, så de også har ro til at vokse
  • Smiley system ( Louis skal vise 24 glade smileyer, en for hvert gode frikvarter. Når Louis har vist 24 glade smileyer, har han tjent 24 stjerner og det udløser en valgfri leg, som alle andre børn ser frem til. Derfor er hele klassen interesserede i at hjælpe Louis, med at holde et godt frikvarter.

    Anerkend alles forskelligheder
    • Fysisk kontakt
    • Dem der vil sidde tæt på læren
    • Stillerum
    • Samarbejde I gruppeområder

    Rasmus Alenkær
    • Det sociale
    • Er opgaverne tilpasset børnene

    Børnene
    • Skal lærer hvad der fungerer for dem selv
    • Børnene skal blive eksperter på dem selv

    Forældrene
    • Forældregruppen skal vide hvad der forgår og hvad de arbejder på
    • Forældreopbaknignen er vigtig - er en forudsætning for inklusion

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar

    FILMPRODUKTION

    MÅL, MÅLGRUPPE & SIGT Når man ser på diskurser for oplevede fællespunkter for vores feltstudier, springer det i øjnene at vi oplevede ...